Grupul Psaltic "Sfântul Andrei Şaguna" din Sibiu

Membri

DRD. ADRIAN DOBREANU (coordonator)

img_65774

Adrian Dobreanu este licenţiat al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna“ din Sibiu (2009), studii de Master în cadrul aceleiaşi facultăţi, secţia Teologie Biblică (2011).  În prezent este doctorand în cadrul Şcolii Doctorale a ULBS secţia „Muzică şi ritual bisericeasc“ sub îndrumarea pr.prof.dr. Vasile Grăjdian. Academia de Muzica „Gheorghe Dima“ din Cluj-Napoca, secția Pedagogie muzicală (în prezent). Cadru universitar asociat (asistent) în cadrul Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna“ din Sibiu. Studii particulare de muzică bizantină şi ucenic al mai multor protopsalţi ce activează în mănăstirile din ţară și din Grecia. Absolvent al Cursului internaţional de interpretare şi măiestrie dirijorală (2013). Redactor la Revista „Studia Doctoralia Andreiana”, publicaţie semestrială sub egida Centrului de Cercetare Ştiinţifică al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu. Membru al Centrului de Cercetare Teologică (CTT) din Sibiu. Colaborator al ziarului „Lumina”, Ziarul oficial al Patriarhiei Române, publicând numeroase articole şi studii de specialitate, în special în domeniul muzicii bizantine şi teme liturgice. A participat la numeroase simpozioane și întruniri, manifestări ştiinţifice şi concerte în contextul muzicii bizantine. Este fondator şi coordonator al Grupului psaltic „Sfântul Andrei Şaguna“ din Sibiu (2009) şi al Grupului feminin de muzică bisericească „Sfânta Muceniţă Anastasia“ din cadrul Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna“ din Sibiu (2012).

 GELU-FLORIN COLPOS (dirijor)

10447615_782203208484828_512084350090559021_n

Este actualul dirijor al Grupului psaltic „Sfântul Andrei Şaguna“ din Sibiu, continuând activitatea corului psaltic înfiinţat de Adrian Dobreanu. Absolvent al Liceului teologic „Episcop Melchisedec” din Roman, fiind în prezent student al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu. Colaborează cu corul psaltic „Melozii Romanului” din Arhiepiscopia Romanului şi Bacăului. A participat la numerose Masterclass-uri în domeniul muzicii psaltice, majoritatea desfăşurate la Iaşi.

NICUŞOR-DĂNUŢ DRAGOMIR

10711675_771427499562399_91561668_n

Locul naşterii: Bacău,  judeţul Bacău, absolvent al al Liceului teologic „Episcop Melchisedec” din Roman, în prezent, student al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu. Colaborează cu corul psaltic „Melozii Romanului”.

MARIAN BOTA

Locul naşterii: Vişeul de Sus, judeţul Maramureş, absolvent al Seminarului „Constantin Brâncoveanu” din Făgăraş, licenţiat al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, sectia Teologie Pastorală; în prezent este profesor de religie.

 EMANUEL PÂNZARI (COLABORATOR)

Locul naşterii: Suceava, judeţul Suceava, absolvent al Seminarului Teologic „Veniamin Costachi” Mănăstirea Neamţ, Judeţul Neamţ, în prezent student al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” Sibiu, secţia Pastorală.

ANDREI ŞERBAN

Locul naşterii: Suceava, judeţul Suceva, absolvent al Seminarului Teologic „Mitropolit Dosoftei” din Suceava, absolvent al  Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, sectia „Pastorală”, şi membru al  grupului psaltic „Macarie Ieromonahul” (isonar),  fiind coordonatorul de la ison. În prezent este masterand în cadrul aceleiaşi facultăţi.

NICOLAE POSA

DSC_0072-001

Locul naşterii: Sibiu, judeţul Sibiu, absolvent al Liceului „Octavian Goga” din Sibiu. În prezent este student al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu şi psalt al bisericii cu hramul „Tăierea Capului Sfântul Ioan Botezătorul” din Colun, judeţul Sibiu.

DANIEL CORBU

Locul naşterii: Zărneşti, judeţul Braşov, absolvent al seminarului „Dumitru Stăniloae” din Braşov, licenţiat al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, fiind masterand în cadrul aceleiaşi facultăţi.

TOADER VINTILĂ

Locul naşterii: Sibiu, judeţul Sibiu, absolvent al Seminarului „Constantin Brâncoveanu” din  Făgăraş, Judetul Brasov, licenţiat al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” Sibiu, absolvent al cursurilor de master în cadrul aceleiaşi facultăţi; este angajat al Librariei Arhiediecezane a Mitropoliei Ardealului. 

ANDREI-CRISTIAN ZĂULEŢ (COLABORATOR)

20131124_092101

Locul naşterii: Râmnicu Vâlcea, judeţul Vâlcea, absolvent al Seminarului Teologic „Sfântul Nicolae”, Râmnicu Vâlcea, în prezent student la Facultatea de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, secţia „Pastorală”. Actualmente este psalt al Catedralei arhiepiscopale din Râmnicu Vâlcea.

ALEXANDRU-OVIDIU MURGU (COLABORATOR)

1600274_219649618218854_554362995_n

Locul naşterii: Horezu,  judeţul Vâlcea, absolvent al Seminarului Teologic „Sfântul Nicolae” din Râmnicu Vâlcea, licenţiat al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, în prezent este masterand în cadrul aceleiaşi facultăţi.

MARICA FLORIAN

20140413_093124

Locul naşterii: Curtea de Argeş,  judeţul Argeş, în prezent, absolvent al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, în prezent este masterand în cadrul aceleiaşi facultăţi.

VICTOR CROITORU

10743483_381169482041752_1515540447_n

Locul naşterii: Călimăneşti, judeţul Vâlcea, licenţiat al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, secţia „Pastorală”, în prezent este masterand în cadrul aceleiaşi facultăţi. Profesor de religie la Şcoala Gimnazială din Mediaş.

LAURENŢIU-GABRIEL VICOL

10751576_752596551477173_710887009_n

Locul nașterii: Brașov, județul Brașov, absolvent al Seminarului Teologic „Dumitru Staniloae” din Brașov. În prezent, student al Facultății de Teologie „Sfântul Andrei Șaguna” din Sibiu.

MIHAI GRIGORESCU

1

DANIEL GRECU

DSC_0277

IOAN BĂIŞANU

Locul naşterii: Fălticeni, judeţul Suceava, absolvent al Seminarului Teologic „Mitropolit Dosoftei” din Suceava, în prezent este student al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, sectia „Pastorală”.

FLORIN MACOVEI

DSC_0282

Locul naşterii: Fălticeni, judeţul Suceava, absolvent al Seminarului Teologic „Mitropolit Dosoftei” din Suceava, în prezent este student al Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, sectia „Pastorală”.

MIHAI ŢĂRUŞ

Anunțuri
  1. asta e pomelnicul? 😀

  2. Pomelnicul acesta cu siguranta va conta in fata lui Dumnezeu:) Doamne ajuta!

  3. Bravo baietzii…faceti o treaba klumea…Doamne ajuta!!

  4. Bun..Bun..Asa se face treaba..Incetul cu incetul..asa..succes

  5. Asa baietii…bagati puternic…!!!

  6. cu deosebita placere va multumim pentru clipele petrecute inpreuna din 5-10 noiembrie alaturi de noi aicea la hramul S.F. biserici cu hramul S.F Arhangeli din San-Mihai.
    Ne ramine sa rugam pe bunul Dumnezeu sa va Binecuvinteze si sa va intareasca inspre al lauda si mari intru slava.
    Doamne ajuta.

  7. Candva lucrurile au inceput sa prinda contur… iar acum incepe sa apara culoarea! Sper ca drumul pe care am pornit sa nu se termine curand, iar satisfactiile sa fie pe masura eforturilor noastre!

  8. bravo baietii! sa o tineti tot asa. sa nu va descurajeze nimeni si nimic!

  9. Sunteti admirabili! Inceput bun si in forta! Ceea ce trebuie sa faceti mult, mult de tot, sa nu va lipseasca intalnirea totala a grupului macar de 2 ori pe saptamana, cate 2 ore! Psaltii Patriarhiei fac asta in fiecare seara de la 18-20! Sunt nevoie de multe exercitii psaltice, dar si de cunostinte teoretice, asa incat toti sa fiti UNA! Sa nu fie diferenta intre isonar si cantaret! Sa se ajunga la acel nivel, incat toti sa poate fi capabili si sa cante si sa tine isonul prin rotatie!
    Mai noi, Asociatia Culturala Byzantion, a scos la lumina tiparului „Teoria si Practica Muzicii Bisericesti” scrisa de Georgios Konstantinou, tradusa de Adrian Sirbu, dirijorul Grupului Byzantion! Se poate face comanda pe net http://www.byzantion.ro si de acolo puteti invata ceea ce nu ati gasit sau nu ati inteles in alte gramatici! Pe mine m-a ajutat mult… foarte mult!
    Asta este primul meu indemn catre voi, mai ales ca Adi mi-a fost coleg 4 ani de facultate! Sa va tina Dumnezeu UNITI si sa faceti cantarea voastra, cantare de inaltarea a sufletelor oamenilor in Imparatia lui Dumnezeu!

  10. oare cei din ardeal doar de byzantion au auzit….?

  11. Adi, de as putea V-as fi alaturi ZI de ZI, si din tot ce mi-a dat Maica Domnului sa stiu si Sf.Nectarie din Eghina, V-as da si voua! Dar distanta si timpul NU ma lasa… Cum vin si foarte rar la Sb timpul nu-mi permite desfasurarea de ore psaltice! Dar fa-ti comanda de la Byzantion a Gramaticii lui Konstantinou, studiaz-o bine bine, sa stii ca vei intelege MULT mai bine ca Oricare alta gramatica atat explicatiile de la fiecare glas, precum si formarea lor, atractiile muzicale dar si semnele si treptele specifiece fiecarui tetracord! Sunt N exemplec care te vor lamuri ca argintul si vei putea ajuta pe cei dimpreuna cu tine! Eu am studian N gramatici si Teorii, de nicaieri nu am inteles mai bine ca din aceasta! Si nu pentru ca e tradusa de Adi Sirbu de la Byzantion, ci pentru ca am gasit miile de nelamuriri aparute in cei 11 ani de psaltichie, in care NU am avut NICIUN profesor, doar pe Maica Domnului si Sf.Nectarie si numai prin rugaciune mi se lamureau multe! Dar uite ca acum chiar MI s-au luminat multe, caci cu rabdarea treci marea!

    Domnul si Maica Domnului sa va ajute!

  12. …partea nasoala e ca nu mai stau in Bv, ci in Bistrita-Nasaud cu sotia!
    Te ASIGUR EU DIN TOATA FIINTA ca aceasta Gramatica a lui Konstantinou, tradusa de Adi Sirbu dela Byzantion, iti va DESLUSI TAINE GREU DE INTELES! Eu mi-am lamurit TOATE neclaritatile… de-amu sa reiau cartea pana o invat pe de rost! dar si cu Buchetele Athonite… unde gasesti acele galsuri variate si subdivizate… fiecare cu specificul saul, usor de practicat si cantat dupa studiul Gramaticii lui Konstantinou!
    Ti-am dat accept la la mess, poate mai vorbim…
    Poate nimerim un weekend in Sb cu totii in stresiune….

  13. Am citit acest post al tau si imi place. Continua tot asa.

  14. Este intr-un fel frumos faptul ca se transpune muzica psaltica si in ardeal….pentru ca si ea, ca si muzica cuntana, preamareste pe Dumnezeu.
    Insa in acelasi timp este dureros ca se trece peste muzica cea care reprezinta muzica bisericeasca din ardeal si se impune psaltica. MAI ALES LA SIBIU UNDE A SLUJIT SI UNDE A FOST PROFESOR DIMITRIE CUNTAN.
    Deci, nu cred ca s-ar accepta la Iasi, la humulesti, la bucuresti , la Constanta, sa vina unul din ardeal si sa se apuce si sa cante in catedralele mitropolitane muzica cuntana.

    MOLDOVENILOR, OLTENILOR, BUCURESTENILOR, CHIAR DACA ATI FOST ACCEPTATI LA SIBIU SA STUDIATI, NU VA DA DREPTUL SA VENITI SA SA VA FACETI DE CAP. DECI, PUTIN BUN SIMTI SI RESPECT NU CRED CA E MULT DE CERUT.

    REPET IDEA DE INFIINTARE NU E UNA REA……CI FAPTUL CA SE INLOCUIESTE MUZICA CUNTANA LA CATEDRALA MITROPOLITANA DIN SIBIU.

    • NU ESTE MUZICA PE PSALTICA MAI BUNA CA CEA PE CUNTAN….SAU INVERS. INSA TREBUIE RESPECTA TRADITIA REGIUNII UNDE NE AFLAM.

      ASA CUM ARDELENII NU MERG IN AFARA TRANSILVANIEI SA IMPUNA MUZICA LOR IN ALTE EPARHII/CATEDRALE…….TOT ASA NU SE CUVINE NICI CA ALTII (NICI CHIAR CEI DIN HUMULESTI) SA VINA IN SIBIU (INIMA CUNTANULUI) SI SA INLOCUIASCA MUZICA CE SE CANTA IN CATEDRALA MITROPOLITANA MAI MULT DE 100 DE ANI.

      E CA CUM A-SI MERGE EU IN GRECIA SA MA APUC SA CANT PE CUNTAN. EI…NU MERGE. SA FIM SERIOS SI CU BUN SIMTI.

      DAR DE VINA NU E CEL CARE A INFIINTAT GRUPUL CI CLERUL CARE PERMITE IN CONTINUARE SA SE TREACA PESTE MUZICA PE CUNTAN.

  15. imi pare rau sa te dezamagesc laurentiu,dar conceptia ta este total eronata..unu la mana,nu se doreste inlocuirea muzicii cuntane cu muzica bizantina…daca ai fi fost prezent la vreo slujba(liturghie,vecernie etc.) ai fi putut observa ca incercam sa combinam cele doua genuri de muzica..doi la mana..dupa cum,probabil,bine sti..muzica cuntana are la baza tot muzica bizantina(citeste istoricul afisat pe blog)..si trei la mana..nu uita ca muzica nu a fost lasata de Bunul Dumnezeu ca sa dezbine..ci ca sa uneasca pe tot bunul credincios..indiferent de gen,fie cuntan,fie bizantin..”muzica e rugaciunea care se spune singura”..

  16. Interesant postul tau. Zilele urmatoare o sa parcurg mai multe posturi.

  17. Hristos a înviat!

    Cu bucurie vă anunţăm că au început înscrierile pentru ediţia a IV-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iaşi ce se va desfăşura anul acesta în perioada 4 – 8 iulie 2011. Va fi o ediţie cu totul specială în care tema centrală o reprezintă metodele de aprofundare ale glasurilor bizantine – teorie şi practică. Pe lângă cursurile inconfundabile ale maestrului Georgios Konstantinou de la Conservatorul de Stat din Atena, vom putea audia exemplificări ale scărilor muzicale prin execuţiile interpreţilor la instrumente bizantine, Prof. Christos Tsiamoulis
    şi Asist. Ioannis Avramidis. Va fi, deasemenea, prima ediţie care îşi propune o trecere prin toate glasurile bisericeşti la nivel practic, având ca bază teoretică Gramatica muzicii psaltice
    scrisă de Georgios Konstantinou.

    Inscrierile se fac direct pe pagina http://www.mcbis.ro. Numărul de locuri este limitat!

    Va asteptam cu drag!

  18. pacat ca nu mai sunt membru……….

  19. sper sa nu ma uitati……….:)

  20. bravo baieti.,. imi place de voi

  21. Doamne ajuta! Muzica bizantina este, fara indoiala, mai veche decat cuntana, si s-a cantat de la inceput in Ardeal. Daca cineva se lauda ca doreste sa mentina cea mai curata traditie muzicala transilvana, ar fi bine sa mai dechida si cate o carte de istorie, si cate un tratat muzical…poate ar afla de voievodul Menumorut, care se mandrea in fata solilor maghiari cu vasalitatea fata de Bizant, de Manastirea Botezatorului din Banat, de rit bizantin, de Manastirea din Perii Maramuresului, stavropighie a Patriarhiei de Constantinopol, de faptul ca ungurii insisi au fost crestinati, intr-o prima faza, in rit bizantin, de Mitropolitii Tarii Romanesti care erau si exarhi ai plaiurilor, deci cu jurisdictie in Ardeal, de fapta mareata a lui Mihai Voda Viteazul, care a reinfiintat Mitropolia de Alba Iulia, de vestitii psalti si scriitori de muzica bisericeasca de traditie bizantina care au activat si in Transilvania si Banat (Naum Ramniceanu, Anton Pann, chiar Macarie Ieromonahul, care in drumul sau spre Viena pentru a tipari primele carti de psaltichie in limba patriei a trecut si pe la Sibiu, a beneficiat de fonduri transilvane pentru aceasta mareata opera si chiar a destinat un important numar de tiparituri pentru uzul bisericilor din Ardeal) ori s-au nascut aici si au luminat atat Moldova, cat si Muntenia, cu glasurile si activitatea lor muzicala (George Ucenescu, Varlaam Protosinghelul, Filothei Episcopul Buzaului). In bibliotecile din Sibiu, Brasov si Cluj (si probabil si in alte locatii pe care nu le cunosc)se gasesc manuscrise psaltice care dateaza dinainte de Cuntan. Credeti ca le tineau oamenii de frumusete? Numai vitregiile vremurilor si instrainarea fratilor de frati au facut ca, in timp, duioasele melodii bizantine (care, datorita unei practici multiseculare, pot fi considerate acum tot atat de romanesti pe cat sunt si grecesti), sa se uite intrucatva si sa sufere modificari, asa incat insusi Parintele Dimitrie Cuntan marturiseste ca, de exemplu, Podobiile nu se mai invatau nici in scolile teologice. Solutia salvatoare gasita la sfarsitul secolului al XIX-lea de Parintele Cuntan a fost numai una de compromis, menita sa asigure un spor stiintific si o baza didactica necesare predarii si invatarii muzicii bisericesti pagubite de instrainarea de izvoarele ei cele mai curate. Nefiind nici Sfintia sa scolit in cele ale muzicii de traditie bizantina, pentru ca era aproape imposibil in epoca, a cautat totusi sa salveze muzica eclesiastica de laicizare si de transformarea in muzica populara, care devenea tot mai vizibila, pentru ca bietii oameni n-aveau de unde sa invete si atunci cantau ce stiau si cum stiau, desigur, in baza unei traditii orale deformate odata cu trecerea timpului. Efortul sau de salvare a muzicii bisericesti se vede si din titlul si aranjarea operelor sale, in care aminteste totdeauna de cele 8 glasuri practicate in Biserica Rasaritului. A incercat sa scoata muzica de strana din Ardeal din intunericul nestiintei, prin culegeri si adaptarea acestora, pe cat posibil, la normele intregii Biserici a Rasaritului, numai ca ele erau obscure si pentru Sfintia Sa. Ceea ce fac psaltii catedralei mitropolitane din Sibiu si inimosul lor conducator nu este o rasturnare a traditiei transilvane, ci din contra, o intoarcere la origini. Ei continua cu adevarat munca lui Cuntan, de curatare a muzicii bisericesti de tot ce este strain si neavenit, nu cei care doresc incremenirea cercetarii muzicale la un anumit stadiu. Noi, cei ce trudim in acelasi ogor la Buzau, dorim lui Adrian si membrilor Corului sa se salasluiasca totdeauna in lumina harului lui Hristos Dumnezeu si prin cantarile lor ingeresti sa-i faca pe oameni sa traiasca Imparatia Cerurilor inca de aici, de pe pamant. Va multumim ca existati, baieti! Prin voi capata curaj psaltii din toata Tara! Slava lui Dumnezeu pentru toate!

  22. Felicitari baieti!!!

  23. Important este faptul ca incercam sa promovam continuitatea vie a muzicii psaltice in spatiul transilvan. Alaturi de cantecul popular, muzica bisericeasca constituie izvorul fundamental al stramosilor nostri, transmis noua pana in zilele noastre.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: